Ratel loze visserij!
Geschreven door Lucien de Kroon
24 oktober 2015 19:00

Zondagmorgen, de koffie is bijna klaar als Johan met de boot voor komt rijden. Inmiddels een vaste prik geworden om eerst een lekker bakkie te doen voordat we richting het viswater vertrekken. De keus waar naartoe lag niet bepaald voor de hand vanwege het al maanden uitblijven van de stroming op de grote rivieren. Na diverse opties overwogen te hebben besloten we het advies van een andere vismaat op te volgen en vertrokken we richting het grotere water om te gaan slepen met groot spul. Gezien de straffe wind die het KNMI voorspelde was dit een beproefde methode die, zeker in deze tijd van het jaar met zakkende watertemperaturen, nog wel eens voor een mooie beloning zou kunnen gaan zorgen.
Na ff wat zoekwerk vonden we de beschutte helling maar het viel ons gelijk op hoe hard de wind was en hoe koud het eigenlijk geworden is de afgelopen 2 dagen. We trokken eerst even ons mijn herfst warmtepak aan waarna we de boot in gereedheid brachten. Niet veel later voeren we de haven uit en kregen we pas echt een idee hoe straf de wind was. Met koude handen voor de eerste keer van het seizoen voeren we tegen de witte schuimkoppen in naar de overzijde van het water waar we een klein beetje in de luwte konden vissen wat het een stuk aangenamer maakte.

De straffe wind deed ook andere watersporters van het mooie na zomerse weer genieten!

Terwijl we lagen te dobberen maakten we keus uit de grote selectie aan kunstaas wat we meegesleept hadden. Van medium tot groot kunstaas, al dan niet met ratels, werden een paar favorieten neergelegd waar we goed vertrouwen in hadden en het spel kon gaan beginnen. We besloten de vaargeul aan te houden en ons kunstaas aan te bieden tussen de 2 en 3 meter terwijl we boven 4 en 5 meter diepte zouden varen. In het kraakheldere water zou het voor onze zichtjagers geen enkel probleem moeten zijn ons kunstaas te detecteren en aan te vallen! Met de wind in de rug stuurde Johan de Tomasco vakkundig over het gekozen traject maar de aanbeten bleven uit.
Als je na een paar uur nog geen enkel teken van leven hebt gekregen word het tijd dat je aanvalsplan moet wijzigen wil je nog als winnaar uit de bus komen aan het einde van de dag! we besloten ondanks de kou toch het ondiepere water op te zoeken en bovenaan het steile talud op 2 m onze lures te laten zwemmen. Johan had een oude vertrouwde Bullfrog aan zijn onderlijn geknoopt terwijl ik voor een PikeFighter en de op een na grootste Balzer Barsch Colonel ging. Het was flink sturen voor Johan om het steile talud te volgen en de grote hoeveelheid fonteinkruid wat op die diepte nog aanwezig was maakte het er niet bepaald makkelijker op.

Een plug of grote shaf in het schroefwater is meestal het meest lucratief!

Uit het niets sloeg zijn hengel waar de Bullfrog aan gevist werd dubbel en de slip deed zijn werk. Jammer genoeg veerde de hengel terug op het moment dat Johan hem uit de steun had getrokken om nogmaals de haak te zetten. Dit was best even zuur zeker omdat je al uren bezig bent en je wel heel graag je eerste aanbeet wilt verzilveren. De hengel werd teruggeplaatst en ik nam plaatst achter de knuppel zodat Johan uit de broek kon omdat het “water” hem zowat aan de spreekwoordelijke lippen stond. Ik stuurde langzaam van het talud af en terwijl Johan bezig was door alle lagen kleding heen te komen klapte mijn steunhengel dubbel.

Verandering van tactiek deed deze snoek vol op de Balzer “vliegen”!

De Balzer Barsch was vol tussen de kaken genomen en zat gelukkig goed verankerd  zodat deze vast bleef zitten tijdens diverse acrobatische sprongen van de vis. Super als ze zo enorm fel zijn dan heb je enorm veel plezier van je dril. Ik wachtte op het goede moment om de vis uit het water te liften zodat Johan snel een plaatje kon schieten. He he we waren van de “nul” af en met twee aanbeten vlak achter mekaar hadden we er goede hoop op dat er nog wel een paar zouden volgen. Johan nam weer plaatst achter de knuppel en zocht het talud weer op. Op het moment dat de Balzer over de rand zwom werd deze wederom hard gegrepen echter schoot deze los toen ik ze wilde landden.
Opnieuw kregen we te maken met een periode dat de vis helemaal niets van zich liet zien. Geen enkele tik of volger verraadde hun aanwezigheid maar nu was het van “schoenmaken blijf bij je leest” en moet je bij je manier blijven waar je aanbeten mee uitgelokt hebt. Ik besloot het andere kunstaas waar een rammel in zat te vervangen door “stil” kunstaas. Tot nog toe hadden we alleen beet gehad op kunstaas wat geen herrie maakte onder water dus misschien was dit de trigger om de vissen te verleiden. Ik knoopte een IT Multitrout aan de onderlijn en haakte 40 gram lood aan de eerste wartel om deze swimbait iets dieper aan te kunnen bieden. Op het moment dat mijn maat de motor in zijn vrij zette om plantenresten van zijn plug te halen klapte met volle vaart een fraaie Essox op de trout.

Terwijl het gros van de vissen hun kaken stevig op mekaar hielden beten de vissen die wilden bijten met grote overtuiging. Het was uitkijken geblazen om deze felle rover met de hand uit het water te halen maar toen ze even rustig was zag ik mijn kans schoon. Ze zat goed gehaakt en om de vis niet onnodig te beschadigen vroeg ik Johan direct de dreg door te knippen waarna het onthaken een fluitje van een cent was. Wat een prachtige vissen zijn het toch. De gele stippen op haar glanzende lijf leken wel fluorescerend zo lichtten ze op in het zonlicht. Ik liet haar behoedzaam terug in het water zakken en met een flinke klap van haar staart verdween ze de heldere diepte weer in.

Vol op de Multitrout terwijl deze “stil” viel!

We voeren weer terug tegen de wind in. De middag vloog weer voorbij en voor je het weet moet je weer aan de terugreis gaan denken. Ik had de Balzer omgeruild voor de grote oranje Nilsmaster in de hoop dat deze kleur wat agressie zou opwekken. Het was echter de Multitrout die enorm hard gegrepen werd. De vis scheurde probleemloos 10 meter van mijn reel terwijl mijn slip niet bepaald kinderachtig stond, om het zo maar te zeggen. Ze bleef maar gaan en terwijl ik haar probeerde af te stoppen vond ze het voldoende en spuugde ze mijn swimbait uit. Gloeiende daar was ik best zuur van kan ik je zeggen en dat vlak voor het einde van je visdag, maar ja das vissen nietwaar.

Kunstaas zonder ratels of rammels was de sleutel tot succes!

Ik wierp voor de laatste keer mijn kunstaas in en begon alvast mijn overige spullen op te ruimen.
Terwijl Johan en ik nauwelijks verschilden van kunstaas of diepte waren het steeds mijn hengels waar we actie op kregen en bleef het verdacht stil aan zijn hengels. Altijd jammer want je vist samen en het leukste is dat je allebei dan ook vis vangt. Nadat we de vaargeul richting de haven waren ingeslagen was het opnieuw een hengel van mij die een harde aanbeet te verduren kreeg. Het was de Nilsmaster die stevig tussen de kaken genomen was en zijn belager er nu achter kwam dat dit een verkeerde keus was.

Mooie kerngezonde vis in aantocht!

Een laatste krachtsexplosie, in een ultieme poging aan haar belager te ontkomen!

De vis probeerde zijn fluo-oranje anker te lossen maar deze zat met een dreg perfect gehaakt. Ik had uit voorzorg de middelste dreg eraf gehaal want dat zorgt alleen maar voor meer lossers. Wederom kwam een zeer fraai gekleurde en getekende snoek binnenboord en mocht ik mijn beloning voor de camera houden. Het gevoel was tweeledig, ik was superblij met mijn vangst maar baalde dat mijn maat visloos gebleven was. Hier kunnen we echter weinig aan doen en Johan kan als geen ander ook genieten van de vangst van een andere maat.

Prachtige Pike die de fluo oranje plug hard onderschepte!

Wat een prachtige vissen zijn het toch!

De temperatuur begon alweer flink te dalen toen de zon richting de horizon verdween, een teken dat de koude periode was gearriveerd. 20 minuten later was alles opgeruimd en waren we onderweg naar huis. Mijn tintelende kapotte handen deden mij terugdenken aan een mooie visdag waarbij de beloningen helaas erg eenzijdig waren toebedeeld

Aan iedereen, veel kromme hengels, strakke lijnen en heel veel vis toegewenst!
Geniet van je hobby en ga respectvol met de vis om!