Openingsdag 2016
Geschreven door Lucien de Kroon
8 juni 2016 20:45

02:45 liep mijn wekker af. Ondanks mijn zeer korte nachtrust van nog geen 3 uur stond ik klaar wakker naast mijn bed. Alles stond gereed om in de auto geladen te worden. De avonden ervoor nog lekker bezig geweest om goed beslagen ten ijs te komen. De haken waren geslepen, de hengels stonden gereed voorzien van molens, lijn en onderlijn en een gedegen selectie van allerlei kunstaas lag in de dozen te popelen van ongeduld om weer door het water gerost te worden!
Stipt half vier draaide ik de N320 op om even later op de snelweg met 135 km/h richting het verre zuiden te snellen!

Exact op de afgesproken tijd van 05:00 uur kwam ik aan bij mijn maat Lambert die al klaar stond om een heerlijke bak koffie te tappen voor me! De ontvangst was zoals gewoon meer dan hartelijk en een paar tellen later waren we de meest snode plannen al aan het smeden hoe we deze dag zouden gaan invullen! Ondanks alle woeste ideeën willen we toch altijd eerst even kijken hoe het water erbij ligt alvorens een techniek en of stuk water te kiezen

Het zou redelijk tot mooi weer worden met kans op een onweersbui en we hadden ons ingesteld op een grote hoeveelheid boten op het water. Toen we eenmaal het water opdraaide zagen we zeker 4 boten werpend op snoek vissen. Onze aandacht ging uit naar het snelstromende water met een perfect koffiebruine kleur die toch een doorzicht had van zeker 80 cm, m.a.w. perfect voor vriend snoekbaars! De boor werd in gereedheid gebracht en ik liet de fronttroller al zakken om de boot richting de stroomnaad te sturen.

Geen enkele twijfel mogelijk, ze ging er vol voor!

We wilden niet in de volle stroming vissen maar net achter de stroomnaad zodat je ook met minder loodgewicht aan de slag kunt. We waren goed en wel net 20 minuten bezig toen ik mijn eerste en tevens spijkerharde aanbeet kreeg op de Bony Shaker 9,5 cm in de kleur Pepper Melon. Ze zocht gelijk de diepte op en probeerde met het zo typerende “stompen” zich van de haak te ontdoen. Met een brede grijns op mijn gezicht zat ik te genieten van mijn eerste dril van het nieuwe seizoen en even later bleek een fraaie 60er mijn beloning. God wat smaakte dit naar MEER!

Een stinger is voor de wat minder overtuigende aanbeten geen overbodige luxe!

En meer kregen we toen we eenmaal de locatie goed wisten aan te varen. De eerste tijd wilden ze de shads voornamelijk snel met de stroming mee gevist terwijl ze een uur later een bijna stil hangende shad wilden hebben op een gefixeerde locatie dus echt verticalen in dit geval. Zo zie je maar hoe wisselend het gedrag van de vis kan zijn en als je daar niet op in weet te spelen kun je zomaar eens een “slechte” dag beleven terwijl anderen wel weten te vangen.

Mooi slag vis!

Zoals we in de vroege morgen al hadden afgesproken besloten we zodra de zon wat in warmte zou toenemen ondieper water op te zoeken en daar werpend aan de slag te gaan. Ik koos voor de Ikiru Pop 65 terwijl Lambert een spinner aan zijn onderlijn knoopte. Op deze locatie kan je werkelijk op een groot scala aan rovers vissen en Lambert had zijn pijlen gericht op de meerval terwijl ik meer op jacht ging naar de roofblei. Het weer werd steeds mooier en je zag, binnen 2 uur, de watertemperatuur stijgen van 18 naar 19 graden. De omstandigheden waren perfect echter werd al onze moeite niet beloond en wat we ook deden en welk kunstaas we er ook aanknoopten het mocht niets baten, de rovers gaven geen enkel teken van leven!

Klein Koolmeesje wat Lambert in het water zag spartelen. Gelukkig waren we net op tijd om het beestje van de verdrinkingsdood te redden!

Helemaal uitgeteld en snakkend naar adem!

Nadat ik hem in mijn warme handen wat had opgewarmd hebben we hem even later bij een boompje op de oever neergezet in de hoop dat hij het red!

Na uren vruchteloos te hebben geworpen was het dan ook zinvol om terug te gaan naar de eerste stek waar we in de vroegte waren gestart. Binnen 5 minuten was het weer raak. Ditmaal was de HS 210 Dancing Queen 115 in de kleur Yellow Green de sjaak.

Een shadje die al een tijdje meedraait maar nog altijd een superverleider is! Trouwens wat een schitterend stekelpakket heeft deze snorkel!

Een aantal heerlijke harde aanbeten volgden en het was genieten met hoofdletter G op het water. Ik stuurde Lambert vlak langs een wand waar water onderdoor stroomt.

Strakke stekel die vlak voor de wand werd weggetrokken!

Een ideale plek voor rovers om op de loer te liggen. Zo ook een fraaie snoek die vol op Lambert zijn shad dook. Vol gas ging ze er vandoor en zocht de harde stroming op. Vissend met licht materiaal zijn dit super vissen om te mogen vangen, man wat een dril plezier!

Altijd erg leuk om een snoek op je verticaalmateriaal te krijgen zolang hij je dunnen onderlijn maar niet doorbijt!

Omdat we toch op een beperkte locatie aanbeten kregen waren de actieve vissen dan ok spoedig of gevangen of weggezwommen en was er van actie op de stek geen sprake meer dus we besloten nog een laatste poging te wagen op de roofblei. Ik bleef maar van kunstaas wisselen terwijl Lambert bleef volharden met een klein shadje met 7 grams loodkopje. En zijn doorzetten werd beloond! Na 2 uur vissen kreeg hij op 1 stek 2 volgers en de derde hapte op 1 meter afstand van de boot toe. De lichte hengel vloog krom en de vis liet zien waarom ze niet voor niets de bijnaam “zilveren pijl” verdienden. Hij stoof van links naar rechts totdat de hengeldruk uiteindelijk te groot werd en Lambert ze richting de boot kon leiden. Ik landde de vis waarna ik mijn maat met zijn, meer dan verdiende beloning, op de gevoelige plaat kon vastleggen.

Roofblei, een pure aanwinst voor ons als roofvissers!

Na deze mooie vangst was er van verdere activiteit geen spraken meer en omdat het weer begon te betrekken leek het ons zinvol na 12 vis uren van het water te gaan, we hadden geen zin in omweer dat laatste uur! Terugvarend naar de helling konden we zeer tevreden op deze dag terug kijken met 15 vissen. 13 snoekbaarzen waarvan 4 fraaie 60ers, een snoek en een roofblei hadden tijdelijk de binnenkant van onze boot gezien en waren nu weer aan het bijkomen van hun avontuur!. Zo ook wij terwijl we met een gloeiboei terug naar huis reden!

Aan iedereen, veel kromme hengels, strakke lijnen en heel veel vis toegewenst!
Geniet van je hobby en ga respectvol met de vis om!