Openingsdag seizoen 2018-2019
Geschreven door Arie van Heteren
8 juni 2018 08:00

Zoals elk jaar op de openingsdag ga ik weer samen met Marchel op pad. De dag begint vandaag erg vroeg. We willen er vroeg bij zijn om zo een lange visdag te kunnen maken. Met de eerste schemering zijn we bij de helling en maken alles gereed. Plan is om tijdens de schemering te trollen en zo gebeurd het. Allerlei kunstaas plonst het water in op de beoogde stek. Al snel is het raak voor Marchel die meteen een negentiger vangt. Mooi begin zou ik zeggen!

Marchel vangt de eerste op een swimbait van Westin.

Trollend krijgen we verder geen aanbeten en nu het een eind licht is kunnen we wat makkelijker gaan werpen. We varen daarvoor eerst naar een stuk met wat losser staande plantenvelden. Worp na worp wordt gemaakt. Ik sta te gooien met een Luckylures Roach. Na een verre worp en wat slagen aan de slinger van de reel volgt een geweldige dreun. Ik sla aan, maar door een falende reel mislukt dat zo goed als. Toch blijft de vis gelukkig hangen. Eerste schatting is niet zo hoog maar schijn bedriegt. De vis kruist op een meter diepte richting de boot en daardoor lijkt het niet zo’n grote vis. Als we het kunnen zien blijkt dat we zo te zijn! Die gaat wel een eindje over de meter. Na de foto op de meetplank komen we tot 110cm. Mijn eerste vis van het seizoen mag er wezen!

Mooie bak waar ik erg blij mee ben.

Prachtig gehaakt ook, Lucky Roach overdwars erin.

De vis zwemt weer netjes de diepte in en we vervolgen de drift langs de plantenvelden. Als Marchel niet veel later een beuk op zijn swimbait krijgt is de verassing groot. Er komen een paar flinke stekels boven! 74cm snoekbaars mag niet veel later op de plaat. Die vang je ook niet elke dag, zelfs niet met je verticaalshadje.

Mooie donkere snoekbaars.

Werpend krijgen we nog een volger maar dan besluiten we weer een stuk te gaan trollen. Marchel vangt al snel een visje op zijn Pikefighter. Het is weer gezellig in de boot, tijd geleden dat wij samen gevist hebben dus is er van alles te vertellen. Mijn hengel met een Trout 40cm schiet krom, maar niet krom genoeg voor een zware vis. Altijd spannend wat er in dit mega kunstaas heeft gehapt, deze keer is het een kleine vis. Mag wel even op de foto om het contrast te kunnen zien.

Groot kunstaas kleine vis.

Om de kans op een snoekbaars als bijvangst wat groter te maken heb ik een Salmo Freediver aan de handhengel gehangen. Het werkt, weer een prachtige snoekbaars die precies even lang is als de vis van Marchel eerder vandaag.

Weer een prachtige snoekbaars op een aan te raden snoekbaars plugje.

We houden van afwisselen tussen trollen en werpen dus gaan we nu weer wat planten uitwerpen dicht bij de kant. Marchel heeft wat dode voorns meegenomen uit de vriezer. Waarom niet? Er gaat een hengeltje met Fireball over boord die netjes mee drift tijdens het werpen. De aanbeet die volgt is zo hard dat ik de hengel naar boven hoor springen om vervolgens te zien dat hij mooi naar beneden buigt. Aanslaan en hangen. Wéér komt er een snoekbaars boven. Dat hadden we niet verwacht op dergelijk grote voorns.

Ze worden groter: deze is 77cm.

Werpend met kunstaas krijgen we ook weer wat actie, Marchel krijgt een 90+ snoek op zijn Shadteez. Helaas schiet de snoek los, een aantal seconden later vliegt mijn Fireballhengel weer krom. Dezelfde vis? Zou goed kunnen! Jammer dat ik hem ook verspeel… Marchel krijgt een herkansing. Groter dan de vorige die gelukkig wel blijft hangen. Mooie metersnoek!

Net in de meter, gevangen op de Westin Shadteez.

De dag kan natuurlijk al niet meer stuk. Prima vangsten en grote vissen erbij. Het wordt echter nog mooier als mijn steunhengel dubbelklapt tijdens het trollen. Bonkende vis. Na een eerste glimp is het heldere water weten we genoeg. Een BAK van een snoekbaars. Op de meetplank meten we 89cm. Dat betekend een nieuw PR voor mij.

Wat een prachtig kasteel en dat gewoon als bijvangst!

Het is al weer even middag en de vangsten kakken helemaal in. Min of meer wisten we dit van tevoren met dit weer. Toch besluiten we door te gaan. Een paar uur achter elkaar vangen we niks. Maar wetend dat het toch mogelijk moet zijn maken we worp na worp. Tegen de avond gaan we sowieso wel weer wat vangen.

En zo gebeurd het, Marchel pakt werpend weer een snoekje op de Shadteez. Weer wat leven geeft hoop na een paar uur.

Snoekje uit de plantjes geplukt.

Toch wordt het niet meer zo wild met de aanbeten als vanochtend. Klagen mogen we sowieso niet over de vangsten. Wat een geweldige dag! Trollen klapt mijn hengel nog een laatste keer dubbel. Eerste snoek op een nieuwe Rattletrout in de grootste maat.

Mijn laatste snoekje van vandaag.

Nog een laatste drift om wat planten uit te werpen. De Fireballs met aasvis gaan weer overboord maar worden niet meer aangekeken. Marchel z’n kunstaas nog wel een laatste keer.

Negentiger. Laatste vis van een fantastische visdag.

Verder krijgen we geen actie, ook niet op een andere stek die we nog even aandoen. Het is ook weer tijd om naar huis te gaan, we hebben een lange dag gemaakt. Zestien vissen kwamen er in de boot, waarvan vier grote snoekbaarzen. Daarnaast hebben we verschillende snoeken verspeelt, het hoort erbij. Een super mooie visdag! De spullen worden opgeruimd en de tocht naar de helling ingezet. Op naar de volgende!