Zweden 2018, Deel 2
Geschreven door Dick van Hattem
30 juli 2018 06:25

Het is maandagmorgen. De wekker loopt op tijd af al schijnt de zon al een poosje. Het is hier veel vroeger licht dan bij ons. We rennen met zijn drietjes wat door elkaar in een gestructureerde bende. De een zorgt voor eten in de boot, de ander voor koffie en weer een ander zorgt dat de spullen in de auto terecht komen.  Gisteravond laat zijn de plannen voor dag 3 gesmeed.

We keren terug naar een bekend meer waar in het verleden prachtige resultaten zijn behaald. Geen garantie voor de toekomst want we weten ook dat hier relatief veel gevist wordt. Ook het weer zit niet echt mee. Windkracht 5 a 6 met ook nog eens goeie kansen op flink wat regen. In de morgen is het nog droog maar de wind jaagt al lekker over de grote plas heen.

Onderweg naar de plas worden we getrakteerd op een grote eland die vlak naast de weg staat te grazen. Ik maak wel een filmpje maar vergeet min of meer een foto te maken. Als we er even verderop nog een tegen komen rijden we gewoon door. Ze zien er eigenlijk allemaal hetzelfde uit en na vele keren Zweden kom ik ze eigenlijk liever niet tegen. Het blijft levensgevaarlijk om ze te zien opduiken vlak bij je auto terwijl je op de rustige wegen aan het toeren bent. Ook de talrijke reetjes en ander wild maken een autorit altijd wel spannend.

Als we dan bij de plas aangekomen zijn is het de boot in orde maken en gaan. Dat duurt met 3 man niet lang. Voor we het weten varen we op de plas en gaan de hengels uit. Het duurt eigenlijk al te lang voordat we beet krijgen. Als we dan beet krijgen is het niet de gewenste maat hoewel een tachgtiger aardig lijkt... Maar we vissen met best groot kunstaas op groot water en pelagic... Dan mag je best grote vis verwachten. Maar de ene na de andere tachtiger komt tevoorschijn. De grote laten het vandaag een beetje afweten. Snoekjes van 75 cm die de 50cm Burbot pakken is wel heel apart. Bijna zonde om dit kunstaas stuk te laten bijten door die kleine rakkers.

Het is Erwin die even tijdelijk mag sturen

Opvallende kleuren die ook op de buik volledig doorlopen. Dat maakt het vangen van snoeken in Zweden ook erg leuk.

De lucht begint steeds meer te betrekken, de wind trekt harder aan. De snoeken blijven komen maar groot worden ze niet. Het blijft veel van onderstaand formaat.

Weinig groots. Gemiddelde rond de 85 vandaag.

Af en toe een wasje.... De handdoeken beginnen na dag 3 behoorlijk te ruiken van het snoeken slijm. Erwin doet de was en gebruikt de planerlijn !

Soms gingen ze er wel vol overheen zoals op deze speciale witte rammelende Fatso.

Mark met 1 van de betere vissen van vandaag.

Als we in de namiddag getrakteerd worden op nattigheid in een tempo waarin je voorlopig niet droog gaat worden word het afzien. Het is zomer, het is ook hier erg warm geweest maar vandaag halen we de 15 graden lang niet. Dan ook nog eens wind en regen erbij.... pffff het was toch vakantie?

Geheel onverwachts komt er dan toch nog een dubbelstrike, 2 zeer donkere vissen komen tegelijk in de boot en zorgen voor wat gecontroleerde chaos. Ik schiet snel een paar plaatjes. Staat altijd leuk toch 2 van die donkere dames tegelijk op de foto?

De beide vissen tegelijk op de foto. Altijd mooi dergelijke plaatjes.

Met de komst van de regen verdwijnen ook de aanbeten meer en meer. We zitten aan het einde van het meer en moeten tegen windkracht 5 nog wel een kilometer of 10 terug varen. Dat zal geen pretje worden. We beginnen de hengels eruit te halen maar het is Erwin die de laatste van de dag vangt en deze magere donkere vis is precies 100cm. Zo sluiten we dag 3 in ieder geval niet meterloos af. Het aantal van 14 vissen is aardig maar niet om over naar huis te schrijven.

Erwin met de enige metersnoek van vandaag. Precies 100cm.

Als we naar de helling terugvaren over de pittig hoge golven besef je weer hoe klein je bent in de natuur. Grote boot is ideaal maar dan nog ben je gewoon klein. Nog steeds gaan er mensen met te kleine boten te grote meren op. Gelukkig hebben we buien-apps, wind-apps en andere hulpmiddelen die we allemaal gebruiken om ons voor te bereiden op slecht weer. Maar de natuur blijft onberekenbaar. Ook deze week hebben we met de beste weer-apps windkracht 4 in een 6 zien veranderen binnen een half uur. Veilgiheid voor alles, geen enkele snoek is het waard om voor te verzuipen.

Dag 4:

De keuze van vandaag valt op een meer wat voor mij bekend staat als taai maar wel met kans op echt grote vissen. We gaan niet voor aantallen maar voor kwaliteit. In het verleden zijn hier wel diverse 125cm + snoeken vandaan gekomen dus daar mikken we op. Groot kunstaas onder de planers moet ook vandaag weer datgene brengen waar we op hopen. De wind staat voor een kracht 5 in de apps. Gelukkig kunnen we hier kort onder de kant op diepte maar in de luwte trollen. We rijden droog naar de helling maar als de boot klaar is worden we even kortstondig getrakteerd op een "buitje voor het stof". Na 15 minuten is het voorbij en de rest van de dag schijnt de zon. Niet echt een droomstart maar we gaan ervoor.  Het is inmiddels 08.00 uur als we de boot te water laten.

Buitje voor het stof.

We zetten de lijnen uit. Ik pak wat oude waypoints op en trol over veelbelovende plekjes heen. Het blijft stil. Angstig stil. Ik heb een aantal kilometers afgelegd als we langzaam maar zeker een beetje gek worden van de stilte aan de lijnen.... Wat is er mis? Prima kunstaas, Niet te diep. Kraak helder water....

Als er dan na uren eindelijk een clip beweegt is het een baars..... Een baars die een enorm stuk kunstaas aangevallen heeft. Een 9 inch Jake is niet echt geschikt voor deze rakker.

Baars met grootheidswaanzin.

We trollen verder maar er gebeurd weer niets. Het blijft stil. Zo stil dat ik besluit en voorstel om eventueel een ander meer te gaan bezoeken. 4 uur trollen met 10 hengels uit en 1 baars is niet echt hoopgevend voor de rest van de dag.......

De mannen willen nog even door bijten. Ik was er al een beetje klaar mee maar democratisch als ik kan zijn besluit ik nog een aantal kilometers te trollen. We veranderen niets aan de stukken kunstaas en ook niet aan de dieptes omdat ik simpelweg weet dat we goed bezig zijn. Eigenwijs zijn kan ook een goede karakter eigenschap zijn..........

Als er dan eindelijk een clip bruut losgetrokken wordt en ik een vis pak geeft dat hoop.

De zwarte Fatso met ratels was voor deze snoek geen reden om niets te doen.

Het is inmiddels middag. Plotseling alsof er een bel heeft geklonken dat het buffet geopend is schieten er 2 lijnen tegelijk uit de clips. Owwww.... 2 x hangen. Ik poseer even kort met een fraaie negentiger. De andere mag zonder foto weer zwemmen. Handen afdrogen en weer verder...

Fraaie negentiger voor Dick

Veel tijd om de handen droog te maken is er niet. De ene na de andere snoek klapt op onze stukken kunstaas. Werkelijk niet normaal zo veel als we beet beginnen te krijgen. Veel snoeken zijn weer niet supergroot maar er loopt met enige regelmaat een negentiger door heen.

Ook merken we dat het op bepaalde stukken helemaal los gaat. Zo krijg je een uur geen enkele aanbeet en zo klappen er 5 a 10 in een uur op. Zelden zoiets meegemaakt.

Als Mark uiteindelijk ook een negentiger pakt zien we een vreemd gezwel aan zijn bek zitten. We maken er een plaatje van. Verder is de snoek puntgaaf.

Vreemd gezwel aan de onderkaak.

Ook nu volgen er weer met grote regelmaat dubbelstrikes. We vergeten in alle hectiek vaak een foto te nemen. Hieronder wel een foto maar het rechtse stuk kunstaas toch nog even afgeplakt..... Nog even geduld graag....

Weer een dubbelstrike!

Mark poseert met zijn deel van de dubbel.

De dag vordert gestaag. De teller is na de dramatische morgen met slechts 1 baars flink opgelopen naar 10 stuks, naar 20 stuks, naar 25 stuks zelfs tegen de avond. De Fatso in zowel de witte als de grijze variant met ratel blijft vis opleveren. Maar op sommige stukken lijkt het niets uit te maken wat je eraan knoopt. Vele dubbels deze middag maar de echte grote ontbreekt en dat was nou precies waar we voor gingen vanmorgen.

Weer een Fatso happer in de standaardmaat van vandaag ( tussen de 75 en 95)

Als het tien over 7 is en de teller op 29 staat ben ik weer eens aan de beurt. We hebben op dat moment ruim 40 aanbeten gehad, misschien wel 50. De grote Grandma in de zwart gouden kleur wordt bruut uit de clip gerost. Ik krijg de hengel aangereikt van Mark en voel direct dat dit wel een goeie grote is. Vis blijft lekker diep en als ze na een paar minuten bij de boot komt is het inderdaad eindelijk een mooie metersnoek. Geen echt monster maar met 106cm een prima vis.

Met 106cm de grootste van vandaag.

Nogmaals de grootste van de dag.

De dag zit er bijna op. We vissen nog een uurtje door en krijgen nog wat aanbeten. We sluiten de boeken op 31 snoeken en 1 baars . Niet slecht maar op dergelijk groot water mag je meer grote vissen verwachten. Maar mag je ontevreden zijn met 5 negentigers en 1 metersnoek? Nee niet echt... Dus we klagen niet en maken ons op voor dag 5.