Zweden 2018, Deel 3
Geschreven door Dick van Hattem
12 augustus 2018 15:00

Het is alweer woensdag. Wat gaat een week toch snel. Voor we het weten smeden we alweer plannen voor de laatste dagen en zit het erop.

Vandaag keren we terug naar het meer van zondag. De zondag was een prima dag met 3 metersnoeken en een hoop andere mooie vissen. We starten op tijd en hanteren een iets ander plan. Omdat de wind in de morgen nog even flink doorblaast gaan we eerste wat baaitjes uit werpen. Tegen de middag, zo is de verwachting, zakt de wind helemaal af naar een 2 en kunnen we met de trolpaal goede zaken doen.

Als we bij het eerste baaitje aankomen en de wind over het water jaagt duurt het even voordat we actie krijgen. De actie die we krijgen is van kleine snoek en mag zonder poseren weer gaan zwemmen. We staan met relatief groot kunstaas te werpen maar de zwemmende komkommers worden er niet groter op.

Via het grote water zoeken we een andere baai op. Een baai waar ik jaren terug fantastische vangsten beleefd heb. Groter dan 106 heb ik ze hier nooit gevangen maar de aantallen waren prima. Als we de golven en wat spatwater doorstaan hebben en de ondiepe baai van nog geen 3 meter bereikt hebben harken we de baai goed uit. Het is Erwin die een kantkeutel haakt als eerste maar dat duurde eigenlijk veel te lang. Conclusie is dan ook dat de snoeken hier niet massaal meer zitten. Gezien de hoge temperaturen in Zweden dit voorjaar en ook in juni is dat geheel volgens verwachting. We zetten nog even door. Alternatief om te trollen is er nog niet gezien de harde wind. Pas tegen 12 uur neemt deze snel af. Plots krijg ik een tik op een Pike Seducer. Hangen. Vis doet niet veel maar bij de boot wordt er toch nog flink gas gegeven. Hmmm das geen verkeerde. Ik pak de snoek bij het handvat. Het schepnet met tyrib laat ik even voor wat het is ;-)

Op de plank komen we tot precies 100cm. Ik mag er weer eentje bijschrijven op mijn conto.

Mooie start.

Het blijft verder stil in het hoekje en ik besluit om naar de andere kant van het baaitje te gaan. In de wetenschap dat in het verleden deze "oversteek" nog wel eens vis opleverde adviseer ik de anderen even wat buitenboord te hangen.....

Mark doet er een Belly Dancer aan. Erwin een Fatso en ik een Slider. Ik trol rustig naar de andere kant van de baai als we halverwege door een schreeuw van Mark tegen worden gehouden. Kromme hengel en een grote kop 25 meter achter de boot. Mark drilt de vis naar de boot en we zien al snel dat dit echt groot is. Mark land de snoek met de hand en we filmen en schieten diverse mooie plaatjes. Op de plank komen we tot 116cm. Prachtvis die ik hier niet verwacht had.

Hebbes

Topvis van de vakantie voor Mark: 116cm.

Even later krijg ik een enorme beuk op mijn Slider die ik compleet mis. Ik sla zo hard mis dat ik van mijn stoel val en we liggen gierend van het lachen zelf dubbel in de boot. Balen was het wel want dit voelde echt als een hele grote massieve vis. Echt onbegrijpelijk dat deze niet blijf hangen. Zelfs geen contact. Alleen maar een snoeiharde beuk.

Op een reutel voor Erwin na blijft het stil. Maar met 2 meters uit een baaitje van 200 meter zijn we dik tevreden. Het open water lonkt omdat de wind erg snel aan het afnemen is.

De paal gaat op rond de middag. Alle hengel gaan weer voorzien van aasjes te water en we gaan kilometers maken. Niet zomaar blind varen maar heel goed op de GPS kijken wat er aan ondiepe plekken en taludjes te vinden is in de omgeving. Nu ben ik hier vaker geweest dus ik kan bijna volstaan met oude waypoints bezoeken. Het duurt dan ook niet lang voor de eerste zich komt melden. De aanbeten blijven komen en als we eenmaal de juiste structuren en dieptes gevonden hebben gaat het goed los. We vangen deze dag ruim 20 snoeken met daarbij 3 meters en 6 negentigers.

Mijn eerste van vandaag trollend mocht er ook weer zijn.

90+ in de regen voor Erwin

Wat een gave tekening had deze hoge negentiger.

Prachtige vis voor Erwin

Ook voor Erwin vandaag weer een metersnoek.

Mooie voor Mark.

Onderweg naar huis scoren we nog wat wild langs de weg en moe maar voldoen pakken we een biertje nadat we uiteraard eerst een fijn bordje kebab naar binnen geschoven hebben.

Dag 6,

Over de donderdag kunnen we eigenlijk heel kort zijn. We pakken een groot meer. Varen meer dan 70 kilometer die dag en worden beloond met 4 snoeken.... Er zat een hele gekke weersomslag in. Weinig wind in de morgen. Veel in de middag. Vervolgens ook nog een bak regen met onweer op afstand.... Enige hoogtepunt van de dag werd min of meer een dieptepunt..... Mark stond met 1 van mijn  ratelende Fatso 14 te werpen toen hij er een geweldige beuk op kreeg. Heel even was er contact maar de vis schoot direct los. De diepe wond die de snoek achterliet op de keiharde Fatso was indrukwekkend. Dit was echt een grote vis.

De mooiste foto van vandaag....

De dag gaat als een nachtkaarsje uit. Heel weinig actie en dan ook nog een dikke bak kwijt raken. Ook dat is vissen in Zweden. Dan weet je de weg, je vist op de goede plekken maar als ze er gewoon geen zin in hebben dan houdt echt alles op en kom je spreekwoordelijk thuis met 4 vissen waar je hoopt en misschien wel een beetje rekent op tientallen.

Dag 7.

De laatste dag alweer. Wat is de week weer omgevlogen. Je kijkt er lang naar uit en 7 korte slaapjes verder is het alweer voorbij. Vandaag een nieuw meer op de planning niet al te ver van ons huisje af. Prima helling gevonden wat ook altijd wel een dingetje is.

Als we de plas op gaan worden we direct alweer getrakteerd op hevige windstoten die het vissen er niet makkelijker op maken. Voorspelling is ook weer een dikke windkracht 5 en die blijkt helaas te kloppen.

Op dit nieuwe meer wat ik nog niet eerder bevist heb gaan de hengels uit en trollen we met allerhande aasjes. Het duurt een flinke tijd voordat er wat actie komt. Een prachtig ondiep plateau van 5 meter levert de eerste negentiger op.

We varen verder en noteren in de gps het plateau. De rest van de morgen levert niets meer op. Veel wind en wat regen maken het ook nu weer niet erg aangenaam. Als we terug keren naar het plateau is het snel weer raak. De ene na de andere lijn vliegt uit de clip. Op de dieptemeter een hoop symbolen met vis. Bizar hoe ze hier geconcentreerd blijken te liggen. De vangst van een paar mooie dikke negentigers is prachtig maar vervolgens is het ook helemaal klaar. Er gebeurd niets meer. Zo gaat deze laatste middag op het Zweedse water een beetje uit als een nachtkaars. Met een mager aantal van 6 vissen sluiten we de week af.

Beetje slecht belicht maar wel een mooie start.

2 negentigers tegelijk en de derde hing er ook aan, Zie de lachende blik van Mark die op dat moment de derde hengel krom ziet vliegen.

De middag was echt taai aan het worden..........

Wat van onze favoriete aasjes deze week: De Rbait handgebouwde swimbait, de Salmo Fatso 14 met ratel, de Salmo Skinner in de grootste maat,

De Grandma in diverse kleuren, de 28 cm fox shads en de Belly Dancer waren echt de grootste vangers.

De weddenschap wordt door Erwin gewonnen. Zijn voorspellingen waren vooraf het beste.

Enige minpuntje van deze vakantie was de ochtend en de avond... Dan liep ik de badkamer in en zag ik dit....

Tsja....

Voor de statistici onder ons: we vingen 98 vissen. 23 negentigers en 10 meters. Prima resultaat al kan het altijd beter. Paar verkeerde keuzes gemaakt en ook het weer zat niet echt mee. Toch kijken we terug op een prima week. Hoop gelachen en gevangen. Maar ik heb het al vaker verteld in mijn verslagen en op social media: Zweden is geen paradijs. Ontzettend veel vissers die op goed geluk die kant op gaan komen bedrogen uit. Uitsluitend als je:

• goed de weg weet
  • Je materiaal op orde hebt
  • De juiste meren bevist.
  • De juiste plekken op die meren weet te vinden/
  • Je boot bestand is tegen ruig weer.
  • Je bereid bent veel tijd te investeren.
  • In de goeie maanden gaat ( april en mei voor jerken, juni juli voor trollen, augustus en september gewoon NIET doen vanwege dikke spronglaag, en oktober.)

Dan kan je in Zweden heel erg goed snoek vangen. Mocht je gaan: Succes. Mocht je meer info nodig hebben dan weet je mij te vinden.

Iedereen weer strakke lijnen gewenst en als het water echt afgekoeld is: snoek ze! Nu nog even wachten!

Dick, Erwin en Mark.

1. Geplaatst door: Erwin op 12 augustus 2018 15:27

Nice Dick????

2. Geplaatst door: Divani op 12 augustus 2018 15:33

Lekker verslag Dick en mooie vangsten ondanks het weer!

3. Geplaatst door: Arin op 13 augustus 2018 10:28

Leuk verslag weer Dick. Hoop zelf ook ooit een keer in Zweden te geraken.

4. Geplaatst door: Gerjan op 14 augustus 2018 13:57

was weer een mooi avontuur met leuke verslagen en dito foto's. top gevist mannen. Gerjan

5. Geplaatst door: Joost op 14 augustus 2018 23:39

Mooie belevenis weer! Wat een beetje gebiedskennis al wel niet kan doen zeg... zweden atond altijd nog hoog op mijn lijst, maar met 0,0 ervaring op meren (Ik ben riviervisser) moet ik er nog maar eens goed over nadenken... De gemiddelde maat maakt wel veel goed! Bedankt voor het verslag! Ps het lijkt bijna op werken met zo'n trolpaal ;)

6. Geplaatst door: peter op 15 augustus 2018 22:00

3 mooie verslagen gelezen, geweldig. Dick wat zijn nu aanknopingspunten waar je gaat trollen in Zweden? Ik heb werpend veel ervaring en werpend in baaien krijg ik wel wat snoek te pakken. Op dieper water bij eilanden/onderwater bulten ook wel. Maar zodra ik ga trollen is het minder vaak beet. Een paar voor mijn gevoel toevalstreffers, zoals gewoon midden op het meer zonder structuur en amper vis op de finder ineens beet krijgen.. Wij trollen nog niet met palen, maar gewoon nederlands 4 hengels met wel wat lijn uit staan. Ik hoor dat snoek in zweden liever een lang schot omhoog maakt bij de meeste plug en swimbait trollers..hoewel henk simonsz juist shads met veel lood diep aanbied backtrollend.

7. Geplaatst door: Dick op 15 augustus 2018 23:46

Lastig te zeggen Peter. Op groot water moet je ook denken aan temperatuursverschillen. De Noordkant van een meer is vaak warmer dan de zuidkant.... Daar zul je in de regel ook meer vis vangen. Op half water vissen doen we express met veel hengels. Je bestrijkt een heel groot gebied waardoor je kansen stijgen. Als je bij iedere aanbeet een waypoint zet ga je na verloop van jaren intensief vissen globaal ontdekken waar de snoeken zich op een specifiek meer ophouden. Het is een mix van zaken die ervoor zorgen dat we bijna altijd goed vangen. Het zit hem echt niet in 1 detail. Het is echt een samenhang van factoren.