Vissen in Zweden deel I
Geschreven door Arie van Heteren
20 augustus 2018 06:30

Ook wij zijn dit jaar weer naar Zweden geweest. Twee jaar terug ben ik al een keer met Adrian wezen vissen in dit prachtige land. Toen in Mei, de resultaten vielen tegen. De aantallen waren overigens niet slecht, maar de maat wel. Enorm veel kleine vis dat jaar. Dit jaar dus anders dan toen. We gaan weer in Juni zoals een aantal andere keren met als doel het vangen van meer grotere vissen als twee jaar terug. Ik kan alvast zeggen dat dat heel goed gelukt is. Ook wij gaan, net zoals Dick, trollen met de trolpaal en grote planers. Een zeer effectieve manier om veel water af te vissen. Maandag vroeg in de avond vertrekken we. We moeten een kleine omweg maken van honderd kilometer om een planer op te halen bij Andy in Dalsland. Ik zeg een kleine omweg omdat het totaal zestienhonderd kilometer bedraagt… Zoals elk jaar een flinke rit dus maar als je bedenkt dat je de komende dagen lekker mag vissen valt het ook wel weer mee. Dinsdag net na de middag arriveren we in ons huisje vlakbij Filipstad. Uitrusten van de reis zit er niet in, dat doen we na de vakantie wel weer. De spullen die we niet nodig hebben voor het vissen verdwijnen in het huisje en dan vertrekken we weer. Het plan was eigenlijk om meteen te beginnen met trollen maar er is een minpunt: het waait veel te hard. Maar we gaan niet bij de pakken neerzitten, we gaan gewoon werpend vissen! De keuze van welk meer we pakken is niet moeilijk en een tijdje later glijd de boot van de trailer het water in.

We krijgen snel aanbeten en niet weinig ook. Het meeste blijft echter niet hangen. Het is veelal klein spul. Uit ervaring weten we dat er hier ook zomaar een uitschieter tussendoor kan lopen en daar hopen we op. De eerste grotere vis die we zien blijft bij een volger. De vis zwemt rustig weer weg de diepte in. Niet veel later krijgt Adrian een beuk op zijn kleine BBZ. Geen kleine vis! En wat zijn ze hier vaak sterk. Op de meetplank komen we op nét geen meter.

Eerste snoek die even op de foto mag. Goed te zien aan het water en de bomen dat het flink waait.

Verder gebeuren er deze middag geen noemenswaardige feiten meer. Op naar de volgende visdag en dat is morgen al ;-) De visdag begint vroeg. Het beoogde meer is niet heel groot, al is een minder groot meer in Zweden ook al snel groot. De helling ligt aan een lange smalle trog die uitmond in een breed meer. Het lange smalle stuk kan erg goed zijn gezien eerdere keren en daar beginnen we dan ook. Helaas krijgen we hier geen enkele aanbeet dus varen we langzaam richting het brede meer. Daar is eigenlijk overal wel snoek te vangen al springt één plek midden op het meer er wel bovenuit. Jaren terug eens gevonden en daarna verschillende keren geweest. Dat is ook de plek waar we nu naar toe koersen en waar Adrian de eerste beuk krijgt op één van zijn hengels.

De eerste voor Adrian.

Hieronder wat foto’s van het vervolg van de dag met wat begeleidende tekst.

Niet veel later een negentig voor mij, 97cm.

De eerste meter in het net.

En aan boord, 105cm en wat een dikke vis!

Negentiger voor Adrian, echt aparte kleuren dit.

En een mooie donkere voor mij.

Zweedse bomentrein tussen de bomen.

Een gruwelijke beuk op de hengel zoals deze produceerde heb ik zelden gezien, ongelofelijk. We dachten dat het een dikke meter zou zijn maar dat was niet zo.

We besluiten deze dag met 11 snoeken waaronder 4 negentigers en een mooie meter. De volgende dag kunnen we kort over zijn. We gaan eerst naar een meer waar we in het verleden mooie resultaten hebben geboekt maar waar je ook wel eens weinig of niets vangt. Het laatste was waar helaas. Ik vang één klein visje achter de boot op een Burbot en dat is het. Na verkast te hebben naar een ander meer breekt het ook niet echt los. Toch krijgen we zo nu en dan een aanbeet zodat we totaal toch nog negen snoeken vangen. Dit zijn de twee mooiste:

Een puntgave vis op de Trout 40cm.

En een negentiger op de Trout 30cm.

Ook deze dag waaide het weer behoorlijk. Eigenlijk te hard om comfortabel te kunnen trollen. Ook de weersverwachting van de volgende dag is niet goed. Veel te veel wind. Daarom besluiten we deze hele dag te gaan werpen op een kraakhelder meer waar ik erg graag kom. Je vangt er veel kleine snoek maar af en toe ook een grotere. Vandaag vangen we alleen kleinere snoeken maar wel veel. Zes en dertig stuks in totaal. Het aantal aanbeten moet bijna twee keer zoveel geweest zijn, bizar! Fantastisch om zoveel actie te krijgen, ook al vang je geen grote snoek. Zeker met wat lichter materiaal is het erg leuk.

Hier geen betonnen helling met steiger maar een zandpaadje wat het water in loopt.

Allebei tegelijk een vis werpend, we hebben het meerdere keren vandaag.

Dit slag snoeken aan licht materiaal in kraakhelder water. Super!

De topper voor het werpend vissen in Zweden. De ITT Multi Trout.

Ook de kleine BBZ doet het erg goed.

Dit waren de eerste visdagen van de vakantie. Ondanks de wind hebben we redelijk wat snoek gevangen. De volgende dag geven ze in de ochtend nog wat wind op maar dat wordt in de loop van de dag als het goed is steeds minder. Dat zien we graag! De snoek blijkt die dag en de visdag erna helemaal los te gaan! Dit lezen en zien jullie in het volgende verslag.

Groeten, Arie van Heteren.