Hittegolf, zwemmen, vissen en een PR
Geschreven door Gertjan Doedens
2 augustus 2006 00:00

Na 2 weekjes vakantie in Frankrijk met het gezin had ik nog een weekje thuis gepland om wat te klussen aan en rond mijn huis, een paar dagen te vissen en een paar wedstrijden van de Haarlemse Honkbalweek te bezoeken. De hittegolf leek echter roet in het eten te gooien. Nu was het niet zo heel erg dat ik niet kon klussen, maar ook mijn geplande visdagen dreigden in de knel te komen. Ik heb nu eenmaal weinig zin om te vissen bij 30 Celsius, terwijl de hoge watertemperaturen ook niet al te best zijn voor gevangen snoeken.

Na een paar dagen had ik het niet meer van de hitte. Samen met mijn jongste zoon Jurgen toch maar de rivier op gezocht om op de eerste plaats wat verkoeling te zoeken in het water en misschien hier en daar een baarsje te vangen. De eerste keer zijn we om 12:00 uur aan het water. Het is dan al weer 30 graden en nadat we de boot in het water hebben liggen besluiten we eerst maar eens af te koelen en te zwemmen. Heerlijk! Na een uurtje gespetterd te hebben plunderen we de eerst de koelbox en tuigen we onze lichte hengeltjes op met een klein shadje. Eerst maar eens kijken of we in een paar bekende ‘kuilen’ een paar baarzen vertikalend tegen komen. Helaas  treffen we ze niet thuis. Als we niets vangen is Jurgen het al snel zat. We gaan het dan maar slepend proberen. Pas als we langs een mooi kantje wel een kilometer hebben gesleept vang ik een baarsje op een timbertiger. Ook dit slepen zijn we dus snel zat! We hebben het ondertussen ook alweer erg warm gekregen. Ik weet nog een mooi zandgat om te zwemmen een paar kilometer verderop en volgas gaan we op weg naar de put.

Dan is het eerst weer zwemmen geblazen. Dat bevalt ons eigenlijk veel beter dan vissen in deze hitte!

Nadat we zijn afgekoeld, slepen we ook deze put nog een keer helemaal rond, zonder ook maar 1 visje te zien. Echt niet leuk dus in deze hitte. Eind van de middag wil ik het dan graag nog een keer proberen langs een mooi kantje op de rivier vlakbij. Jurgen ziet dat eigenlijk helemaal niet meer zitten, maar ja Pa is de baas niet waar!

Als we het kantje afslepen krijg ik direct al een mooie baars op mijn Timbertiger plugje. Jurgen krijgt dan ook weer zin en zet op zijn lichte hengeltje een kleine Hornet. Dat was dus bingo ! Hij krijgt er vis na vis op, terwijl ik op mijn Timbertiger geen stootje meer zie! Na een voorsprong van zeker 7-8 vissen, besluit ik niet langer eigenwijs te zijn en knoop er ook zo’n miniplugje aan, en toen was het bij mij ook Bingo!

Jurgen vangt vis na vis ....

Over een lengte van ca. 50 m. vangen we vis na vis. Daarbuiten is het helemaal over. We varen telkens op en neer en elke 10 m. hebben we een baars, en vaak zelfs een doublet!. Het zijn geen kanjers, maar vissen tot ca. 30 cm met af en toe een uitschieter naar 35 cm. Bij deze aantalen echt geen straf en we vermaken ons prima ! Dan om een uurtje of 7 is het plotseling afgelopen! Een mooi moment om fullspeed terug te varen en, nu het weer afgekoeld is de BBQ maar weer eens aan te steken!

We vermaken ons kostelijk!

Het is 2 dagen later. Het KNMI voorspelt vandaag temperaturen van 34 graden! Jurgen en ik hebben het al snel bekeken: we gaan op het heetst van de dag op de rivier zwemmen en daarna dikke baarzen vangen!

Om een uurtje of 2 ligt de boot erin. Het zweet gutst dan alweer van mijn rug. Dit is echt niet meer leuk! Wat een hitte! Eerst maar weer afkoelen en lekker zwemmen!

Na een uurtje of 2 gaan we toch maar eens proberen een baarsje te vangen. We knopen nu direct beide een hornet aan onze lichte spinhengels en beginnen maar eens vlak naast een damwand te slepen. Al na 1 m. vangt Jurgen zijn eerste baars en 5 m. verderop weer eentje. Ik vis aan de diep kant van de boot en heb nog geen stootje gezien. Als we aan het eind van de damwand komen, begint de slip van Jurgen te gillen. Die zit weer eens goed vast denk ik dan. Jurgen staat echter met een wel bonkende hengel….'Het is vis Pa !'roept hij uit en een hele, hele grote!!! Ik denk op dat moment aan een grote baars of misschien een aardige snoekbaars. Volgens Jurgen is het een bak van een snoek, en hij heeft zijn handen vol aan de vis.

'het is een kanjer Pa !!'

Dan plotseling ligt de vis naast de boot. Het is inderdaad een grote snoek en ik pak het beest direct met de kieuwgreep uit het water. Ik wilde de dril op de lichte spinhengel bij deze watertemperaturen zo kort mogelijk houden. Gelukkig houdt de snoek zich ondanks de korte dril zich rustig en kan ik het , weerhaakloze, plugje zo uit zijn bek wippen. Dan moet Jurgen natuurlijk op de foto met deze kanjer snoek. Hij is echter zo groot dat hij hem niet vast durft te pakken! Dan maar even aan de Bogagrip voor 2 seconden, snel een foto en ik zet de vis weer voorzichtig terug. In het water houd ik hem nog even aan de staart vast om te kijken of hij voldoende is hersteld. Ik kan nog net de hengel er naast houden om te meten hoe lang hij ongeveer is, voordat hij met een grote klap van zijn staart de diepte in verdwijnt!  De vis schijnt gelukkig geen last te hebben gehad van de dril en de hoge watertemperatuur. Als we later thuis nog even de lengte schatten komen we toch aardig dicht tegen de meter!  Een nieuw PR voor Jurgen derhalve !  Hij is, terecht, apetrots!

Jurgens PR ! (o ja, Jurgen is 1.45 m)

Ik vind het overigens onvoorstelbaar dat zo’n bak van een snoek, zo’n miniplugje van zeg 2,5 cm pakt op 4 m. water, bij een watertemperatuur van 27 graden! Zo zie je maar weer dat je ALTIJD met een staaldraadje moeten vissen.,ook bij mini-plugjes!!

We slepen zo nog een uurtje door en vangen nog een paar baarzen. We vangen niet zo veel als een paar dagen geleden, maar er zitten dit keer wel een paar erg mooie tussen.

Leuk vissen, baarzen! Een mooie!

Als we terug varen wil ik nog even bij de damwand een sleepje maken. Op precies dezelfde plek, en op precies hetzelfde plugje klapt er dan ook bij mij een snoek op. Geen kanjer, en na een korte dril op het lichte materiaal kan ik ook deze snoek weer gezond terug zetten.

En al weer op een plugje van 2,5 cm......

Na nog een paar laatste baarzen te hebben gevangen houden we het voor gezien. We zijn deze tropische dag weer doorgekomen en hoe!