Nieuw seizoen, nieuwe kansen!
Geschreven door Edwin van der Vijver
14 juni 2007 01:00

Seizoensopening 2007-2008

Na een geslaagde week met Dick en de anderen in Zweden kwam ik op zaterdagavond de 26e mei terug in Nederland, eigenlijk net een dag te laat, want met de seizoensopening moet je in eigen land op het water zitten. Maar helaas, de eerste visdag zou pas op zondag zijn. Michel, ook bekend onder de naam Koos W., had de boot reeds uit de stalling gehaald zodat we s'ochtends meteen konden beginnen. Plaats van handeling; het dichtstbijzijnde kanaaltje, hier moest maar weer eens een leuk visje uitkomen. Iets na de afgesproken tijd (ahum) was ik bij Michel, inladen en aankoppelen en naar het kanaal.

De routines van vorig seizoen waren we nog niet verleerd, dus bij het water aangekomen lag de boot snel volledig uitgerust in het water. En hop, vissen maar!

De eerste kilometers van dit kanaal leveren ons eigenlijk nooit een visje op, behoudens een incidentele baars bij de brug. En ook nu was het weer als vanouds, geen stootje beet op die vervelende eerste kilometers. Pas na een uur of twee vissen doorbreekt Michel de ban, een 70-er heeft het rubber gevonden en moet het hebben.

Michel pakt de eerste vis, een 70-er

Even later besluiten we even een klein kommetje met de jerkbait te bestoken. Na mijn Zweedse avontuur heb ik een nieuwe favoriet onder de jerkbaits, de buster jerk! Terwijl ik eerder al een kleine buster in de collectie had zitten, heb ik het nu over de iets grotere versie. Deze grotere versie vist echt veel eenvoudiger, en daar houd ik wel van. Na een aantal worpen in het kommetje bleek ook de Nederlandse snoek niet vies van de buster, een klein snoekje kwam zich melden.

Overheerlijk zo'n buster!

Na dit kleine intermezzo, was het weer trollen geblazen en na een half uurtje was het weer raak voor Michel. Waar deze snoek wel brood in zag kan ik me al niet eens meer herinneren, maar het zal wel weer een stuk rubber zijn geweest. Dat doet het altijd goed bij Michel.

Weer een fraaie vis op rubber

Als Michel dan besluit om de paarse screaming devil eens te testen wordt al snel duidelijk dat de snoekbaars aardig los is, meerdere aanvallen volgen, maar er blijft er geen hangen. Ik grabbel door de dozen op zoek naar een geschikte dieplopende plug en vindt dan een maagdelijke Salmo ??met een flinke schoep. Hier moet het maar mee gebeuren, we varen een stukje terug om nogmaals het stuk van de aanbeten af te vissen. Michel gooit één hengel in, ik gooi in, de plug komt op diepte en ......hangen! Meteen wordt de Salmo plug gegrepen door een mooie snoekbaars. Soms klopt de theorie ook echt.

De eerste snoekbaars meldt zich boven water

Even later blijft er dan ook eens een vis hangen aan de screaming devil, en ook hier betreft het weer een leuke snoekbaars. Weer een plug met krassen, we zien het graag gebeuren.

Na een aantal aanbeten op de Devil, dan toch een blijvertje.

Een kwartier later bereiken we dan de hotspot van die dag, op een stuk kanaal waar een stel witvissers hun bivak hebben opgeslagen pakt Michel twee snoeken en ik mag nog een snoekbaars op mijn conto bijschrijven. De witvissers zijn blij dat we hun kwelgeesten even flink aanpakken, ze schijnen die dag al een aantal voorns te hebben gestolen.

Eén van de snoeken van Michel, dikke 80-er!

Op de eerder genoemde Salmo-plug

De dag loopt inmiddels ten einde en we trollen rustig terug naar de auto als Michel nog even een gele twinler achter de boot laat zwemmen. Het apparaat is nog niet op diepte of er dreunt een vis op. Het blijkt de grootste snoekbaars van de dag te zijn, die vol over de twinler is geschoven want hij is perfect gehaakt op de grote enkele haak. Sometimes you're lucky!

Blijft precies aan de ene enkel haak hangen......

Soms moet je een beetje mazzel hebben!

We sluiten hiermee de eerste visdag af, 9 vissen waarvan 4 snoekbaarzen. En ook nog eens best redelijk verdeeld, ik 4 en Michel 5. Al met al een geslaagde seizoensopening (in Nederland). Gelukkig is het Pinksterweekeinde, dus.......maandag ook weer een visdag!

Tot horens, Edwin & Michel

1. Geplaatst door: Dick op 15 juni 2007 07:55

Heren, een prima dag zo te lezen. Vooral de snoekbaarzen zijn van een mooie maat voor dat kanaaltje :grin Eerste dagen seizoen is de snoekbaars bijna altijd met groot kunstaas te vangen. 9 inch rubber of pluggen is zelfs voor snoekbaars van 60cm niet te gek om aan te vallen. Maar helaas is dat gedrag maar tijdelijk. Nestbewaking met een mooi woord. Ze vallen letterlijk alles aan wat langs komt. De maat maakt niet zoveel uit. Keep up the good work! Groet Dick

2. Geplaatst door: michel ( bijnaam koos werkloos op 15 juni 2007 11:52

ha die ed Je hebt erweer een leuk verhaal van gemaakt nu afwachten op het volgende verhaal want dan zien we pas een echte vis!! En van het weekend gaan we weer op jacht (hunting time ) greetings koos werkloos

3. Geplaatst door: Lucien op 15 juni 2007 19:57

Mooie vissen mannen. ik begrijp uit Koos:grin zijn reaktie dat er weer een mooie vis door je gevangen is ben zeeeeeer benieuwd kerels Met roofvisgroeten Lucien